چشم

راهکارهای پیشگیری و درمان خشکی چشم ها

خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که‌ مقدار و یا کیفیت اشک چشم نمی تواند سطح چشم را به طور مناسب پوشش دهد. امروزه با افزایش دستگاه های الکترونیکی، افراد بیشتر در معرض خشکی چشم قرار گرفته اند و جالب است بدانید خشکی چشم در زنان نسبت به مردان بیشتر می‌باشد.

هنگامی که شما به خشکی چشم مبتلا می‌شوید در چشمان شما احساس سوزش و خارش به وجود می آید و همچنین درد و قرمزی در چشمان خود احساس می کنید. افرادی که خشکی چشم دارند احساس می‌کنند که پلک هایشان سنگین است و ممکن است دچار تاری دید شوند.

چگونه از خشکی چشم جلوگیری کنیم؟

از چشم های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

هیچ‌گاه به طور مستقیم به خورشید خیره نشوید مخصوصا در ساعات 10صبح تا 3 بعدازظهر در فصل تابستان , زیرا در این صورت آسیب زیادی به چشم شما وارد می‌شود. همواره از عینک آفتابی و کلاهی که سایه‌ی آن روی چشم های شما را بپوشاند استفاده نمایید.

هنگام مطالعه، نور اتاق را افزایش دهید

هیچگاه در اتاقی که دارای نور کم میباشد به مطالعه و یا تماشای تلویزیون نپردازید زیرا فشار به چشمان شما وارد می شود.

درمان خشکی چشم

گوش بدهید به جای اینکه بخوانید

اگر در شبانه روز زمان زیادی را صرف کار با کامپیوتر، گوشی تلفن همراه و یا تلویزیون می‌کنید، بهتر است به جای آن از صدای فیلم ها و کتاب های صوتی استفاده کنید، در این صورت چشم های شما بیشتر می‌توانند استراحت کنند.

به اندازه کافی بخوابید

برای اینکه از خستگی چشم، جلوگیری کنید باید هر شب به اندازه ی کافی بخوابید. اکثر بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. دقت داشته باشید هنگام خواب دمای اتاق را کاهش دهید و نور اتاق را تا جایی که ممکن است به حداقل برسانید.

رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

برای جلوگیری از خشکی چشم، باید مواد مغذی مورد نیاز چشم را مصرف کنید. این مواد مغذی شامل موارد زیر می باشد:

  • لوتئین و زاکسنتین
  • ویتامین های C , E , A
  • آنتی اکسیدان ها‌ مانند کاروتنوئید، لیکوپن، گلوکوزامین.

برخی از بهترین غذاها که این ویتامین ها و آنتی اکسیدان های چشم را فراهم می‌کنند شامل هویج، برگ سبزیجات، مرکبات، سیب زمینی شیرین، لوبیا سبز، تخم مرغ، انواع توت ها، پاپایا، انبه، کیوی، خربزه، گواوا، ذرت، فلفل قرمز و نخود فرنگی.

درمان خشکی چشم

دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید

در صورتی که مدت زمان زیادی از دستگاه های الکترونیکی استفاده کنید در معرض خشکی چشم قرار می‌گیرید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد استفاده از این دستگاه ها را کاهش دهید و اگر امکان کاهش دادن استفاده از دستگاه های الکترونیکی را ندارید هنگام کار با این دستگاه ها به اندازه ی کافی پلک بزنید و هر چند دقیقه یکبار از پشت میز کامپیوتر بلند شده و بر روی اشیای اطرافتان تمرکز کنید.

الهه رضوی

الهه رضوی هستم؛ دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. تحصیل در دانشگاه تهران باعث شد تا ضمن افزایش دانش و مهارت در حوزه پزشکی همزنا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی سابقه نگار مقالات علمی و عمومی داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و نگارش انجام می دهم. بیماری های چشم، زیبایی و سلامت عمومی مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا