درمان بیماری هاسلامت روان

خستگی آدرنال ، علائم و راه کارهای تشخیص و بهبود این بیماری

خستگی آدرنال آن نوع از خستگی است که فقط با خوابیدن درمان نمی‌شود و نیازمند روش‌های درمانی دیگری است. در این مقاله با عوامل ایجادکننده این بیماری و راه های درمان آن آشنا شوید.

خستگی آدرنال

خستگی آدرنال چیست؟

این اسم را برای اولین بار دکتر جیمز ویلسون در سال ۱۹۹۸ عنوان کرد. او گفت این بیماری شامل نشانه‌ها و علائمی است که به دلیل درست کار نکردن غده‌ی آدرنال به وجود می آید. آدرنال همواره استرس شدید دارند و به بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه در بیشتر موارد مبتلا می شوند.

وی می گوید که مردم ممکن است نشانه‌های ظاهری بیماری را نداشته باشند، اما آن ها خسته بوده و این خستگی با خوابیدن هم از بین نمی‌رود. و علاقمند به مصرف مواد غذایی پرنمک هستند.

چرا دچار خستگی آدرنال می شویم؟

وقتی سیستم ایمنی بدن تحت استرس قرار می گیرد با کاهش عملکرد روبه رو می شود. در این شرایط غدد آدرنال که غده ی کوچکی زیر کلیه هستند با آزاد کردن هورمون کورتیزول به استرس واکنش نشان می‌دهند. موجب کنترل فشار خون و نحوه‌ی عملکرد قلب می شوند.

تئوری وجود دارد که می گوید اگر شما مدتی طولانی استرس داشته باشید مانند مرگ یکی از اعضای خانواده غدد آدرنال شما، کورتیزول اضافی را تولید نمی‌کنند تا حس خوبی داشته باشید. به همین دلیل دچار خستگی آدرنال می‌شوید.

آزمایش خون نمی‌تواند کاهش تولید غدد آدرنال را نشان دهد. و دیگر آزمایش ها نیز این بیماری را ثابت نمی کند.

درمان خستگی آدرنال  

برای سالم کردن این غدد، داشتن یک رژیم با میزان کم‌قند، کافئین و مواد غذایی فراوری‌شده و البته مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب است،

مثل:

ویتامین بی۱۲‌

B6

B5

ویتامین C

منیزیم

پروبیوتیک‌ها

مکمل‌های گیاهی نیز

این مواد به تولید بیشتر کورتیزول کمک می‌کند.

آیا خستگی آدرنال حقیقت دارد ؟ 

تحقیق علمی معتبریآن وجود ندارد. انجمن پزشکی غدد درون‌ریز که تخصص آن درمان بیماری‌های مرتبط با غدد و هورمون‌ها می باشد، می‌گوید این یک بیماری واقعی نیست و نشانه‌های این بیماری خیلی کلی هستند و آنها را می‌توان برای هر بیماری و شرایطی به‌کار برد؛ مثل افسردگی، وقفه‌ی تنفسی در خواب و فیبرومیالژیا.

رعایت رژیم غذایی خوب بدون توجه به نوع بیماری، حال شما را بهتر می‌کند اما مصرف بعضی مکمل‌ها که بدن را به تولید بیشتر کورتیزول مجبور می‌کنند، ممکن است باعث از کار افتادن غدد آدرنال شوند.

نارسایی آدرنال چیست؟

علائمی مانند خستگی، کمبود انرژی و خوابیدن در تمام طول روز می‌تواند نشانه‌های افسردگی، وقفه‌ی تنفسی در خواب و فیبرومیالژیا یا شرایطی به نام «نارسایی آدرنال» باشد.

برخلاف خستگی آدرنال این بیماری را می‌توان تشخیص داد. دو نوع از این بیماری وجود دارد و هر دوی آنها در نتیجه آسیب یا مشکل مربوط به غدد آدرنال بروز می‌کند که باعث می‌شود آنها کورتیزول کافی تولید نکنند.

نشانه‌های هر دوی این شرایط شامل :

خستگی مزمن

کاهش اشتها

ضعف عضلانی

کاهش وزن

درد شکم

حالت تهوع

فشار خون پایین

اسهال

افسردگی

تیره شدن پوست

برخلاف خستگی آدرنال ، نارسایی آدرنال را با آزمایش خون و سطح کورتیزول می‌توان تشخیص داد. در صورت ابتلا به این بیماری باید از درمان جایگزینی هورمون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره ی خستگی

درمان سنگ کلیه و دلایل ایجاد، علایم و راههای پیشگیری را بشناسیم

سنگ کلیه ؛ روش های درمان خانگی این بیماری چگونه است؟

بی خوابی و راه های درمان برای رفع این مشکل

منبع : webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا