سلامتی

دلایل به وجود امدن خار پاشنه چیست و راه کارهای درمان آن چگونه است؟

خار پاشنه

خار پاشنه چرا به وجود می آید و چگونه درمان می شود؟

خار پاشنه اغلب در افراد مبتلا به بدشکلی پا، افراد دارای اضافه وزن، افرادی که برای دوره های طولانی روی زمین سخت کار می کنند یا پابرهنه راه می روند، بروز پیدا می کند. در صورت عدم درمان این موضوع به طور قابل توجهی بر راه رفتن فرد تاثیر می گذارد.

فرد احساس ناراحتی می کند و انگار که سنگ یا ناخن در کف پای او قرار دارد.

این مشکل با تشخیص زودرس می تواند درمان شده و از بین برود.

اگر اولین گام های شما در طول روز دردناک هستند، مراقب باشید

خار پاشنه در نتیجه این رخ می دهد که غشاء کف پا به پاشنه می چسبد. از آنجایی که فرد راه می رود، فشار وارده باعث ایجاد پارگی کوچکی در ناحیه پاشنه می شود. اولین و مهم ترین علائم خار پاشنه درد است. معمولا بیماران پس از خروج از رختخواب در اولین ساعات روز، احساس درد شدید را در چند قدم اول احساس می کنند. آن ها احساس می کنند که یک ناخن به پاشنه فشار داده می شود. در طول روز و با پیاده روی، درد به تدریج کاهش می یابد. دوباره ظهور درد رو به افزایشی در پایان پیاده روی طولانی نمودار می شود و حتی در هنگام استراحت نیز ادامه دارد.

دمپایی طبی ای که ارتوپد تجویز می کند باید در خانه استفاده شود.

معاینه ارتوپدی در تشخیص خارهای پاشنه ای بسیار مهم است. تشخیص بر اساس روایت بیمار و وضعیت بالینی بیمار است. اگر در طول معاینه پاشنه درد شدیدی دارد، استفاده از اشعه ایکس مورد نیاز است. در صورت تشخیص خار پاشنه، توصیه می شود ابتدا بیمار از فعالیت هایی که درد ایجاد می کنند جلوگیری کند. در مورد بیماران مبتلا به اسپور پاشنه؛ آنها نباید در خانه با پابرهنه حرکت کنند، از دمپایی راحت استفاده کنند و در صورت امکان کفش های ورزشی را جایگزین کفش های سفت و سخت کنند. علاوه بر این، برای احتیاط استفاده از پاشنه های سیلیکونی نیز توصیه می شود.

استفاده از ماساژ سرد در ابتدای درمان برای اکثر مبتلایان به خار پاشنه مفید است.

استفاده از ماساژ و پک های سرد همراه با کرم های تسکین دهنده ی درد توصیه می شود. ماساژ پا باید پس از ۵ دقیق خنک کردن پا و استفاده از کرم، با کشیدن پنجه پا به سمت عقب انجام شود. در اثر استفاده از کفش های نرم و ماساژ اکثر بیماران بهبود پیدا می کنند و نیاز به درمان های دیگر ندارند. در اینجا باید این نکته را در نظر داشته باشید که بهبود و التیام پاشنه به تدریج شروع می شود و ادامه پیدا می کند و یک روزه بهبود حاصل نخواهد شد. بنابراین احتمالا شما ۳ تا ۴ هفته درد را در پاشنه خود خواهید داشت.

استفاده از تزریق باعث سرعت بخشیدن به فرایند بهبود می شود.

برای درمان بیمارانی که از ماساژ و خنک کردن پا استفاده نمی کنند، گزینه های زیادی وجود دارد. شایع ترین درمان روش هیدرا است که تزریق زیر پاشنه صورت می گیرد. قبل از تزریق،برای بیمار داروهای بی حسی از پاشنه یا مچ پا تزریق می شود تا از درد در طول مراحل جلوگیری کند. در اینجا کورتیزون یا  PRP تزریق از خون خود بیمار تهیه می شود. PRP یک روش است که باعث آماده سازی و بهبودی خون خود بیمار می شود. هدف از این تزریق این است که بهبودی و کاهش درد را سرعت ببخشد. پس از این تزریق درد به طور عمده از بین می رود. پس از اولین تزریق، بیماران مبتلا به درد مداوم، بعد از ۱۰ تا ۱۵ روز دوباره می توانند تزریق انجام دهند.

نکته ی مهم این است که اکثر بیماران بدون نیاز به عمل جراحی بهبود می یابند.

بیمارانی که به علت مشکلات بهداشتی نمی توانند تزریق انجام دهند و یا به این درمان پاسخ مثبت نمی دهند، به عنوان مثال افراد مبتلا به ESWTمی توانند از روش امواج صوتی استفاده کنند. در درمان با استفاده از امواج صوتی، حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ امواج صوتی به پاشنه اعمال خواهند شد و باعث ایجاد خونریزی درون آن منطقه می شود. اکثر بیماران که پاسخ مثبت از ماساژ و درمان تزریق را دریافت نمی کنند می توانند نتایج موفقیت آمیز از این روند به دست آورند. جراحی در کمتر از ۱٪ بیماران مبتلا به مشکلات خارپاشنه ضروری است. جراحی آخرین گزینه در درمان این بیماری است و اکثر بیماران بدون نیاز به عمل جراحی به طور موفقیت آمیزی درمان می شوند.

منبع: turkeytelegraph

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا