درمان بیماری ها

جلوگیری از بیماری کبد با راه های طبیعی

بیماری کبد یک اصطلاح عمومی برای هر گونه آسیب است که بر عملکرد مطلوب کبد تاثیر می گذارد . در این مجله قصد داریم شما را با راه های جلوگیری از بیماری کبد آشنا کنیم. شما میتوانید با حفظ رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم و اجتناب از مواد مخدر و الکل، از بیماری های کبد جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از بیماری کبد که در نتیجه عفونت ویروسی، مصرف الکل و / یا مواد مخدر و انتخاب رژیم غذایی است، می توان بسیار کار کرد.

در اینجا چند گام برای حمایت از کبد  و جلوگیری از بیماری کبد وجود دارد.

آشنایی با راه های جلوگیری از بیماری کبد :

حفظ وزن سالم :

تجمع چربی در کبد به عنوان یک نتیجه از یک رژیم ناسالم می تواند باعث آسیب جدی به کبد شود. این بیماری به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شناخته شده است و اغلب بر افراد دارای اضافه وزن یا چاق تاثیر می گذارد. کاهش وزن همراه با ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم، کم چربی با کربوهیدرات برای جلوگیری از بیماری کبد توصیه میشود.

حفظ بهداشت عالی :

پس از رفتن به توالت، و پس از تغییر پوشک بچه، ضروری است دست های خود را بشویید. شما همچنین باید قبل از کار با غذا دست های خود را بشویید. و اگر از سالم بودن آب آشامیدنی خود مطمعن نیستید آن را بجوشانید و سپس میل کنید . همه این کارها به جلوگیری از بیماری کبد و ابتلا به هپاتیت جلوگیری میکند.

واکسیناسیون برای جلوگیری از بیماری کبد :

توصیه می شود افرادی که از نظر جنسی فعال هستند واکسیناسیون علیه هپاتیت B را انجام دهند. اگر شما یک حامل هپاتیت B هستید، همه اعضای خانواده باید در برابر ویروس واکسینه شوند.

در کودکان و بزرگسالان بزرگتر، واکسن در سه دوز، معمولا طی یک دوره شش ماهه مصرف می شود. مهم است که سه دوز واکسن با حداقل فاصله یک ماه بین آنها داده شود تا ایمنی خوب به دست آید.

هیچ واکسنی برای هپاتیت C هنوز ایجاد نشده است.

اجتناب از مصرف بیش از حد دارو :

پاراستامول  از داروهای ضد درد است و مصرف بیش از حد پاراستامول شایعترین علت نارسایی کبد و آسیب مزمن کبدی است که نیاز به پیوند کبدی در کشورهای توسعه یافته دارد.

ضروری است که دوز توصیه شده برای این دارو را مصرف کنید و داروهای بدون مشاوره با پزشک خود را مصرف نکنید. دارو و الکل هرگز نباید مخلوط شوند.

برای جلوگیری از بیماری کبد از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید.

اجتناب از مصرف مواد مخدر :

التهاب در کبد می تواند ناشی از مصرف نوشیدنی سنگین در طول مدت طولانی باشد. اگر بدون درمان باقی بماند، زخم ممکن است رخ دهد، که منجر به سیروز کبدی می شود.

توانایی پردازش الکل از فرد به فرد متفاوت است.

مواد مخدر غیر قانونی مانند هروئین، کوکائین می تواند باعث آسیب شدید کبدی شود بنابراین برای جلوگیری از بیماری کبد از مصرف این مواد خودداری کنید.

 سم زدایی بدن :

برای سم زدایی بدن و جلوگیری از بیماری کبد برخی از رژیم های غذایی توصیه می شود عادت های سالم مانند خوردن میوه و سبزیجات بیشتر در یک دوره زمانی مهم است. همچنین توصیه میشود یک رژیم متعادل و سبک زندگی فعال را دنبال کنید.

مکمل های حاوی فسفولیپید های ضروری (که غشای محافظ در اطراف سلول ها را تشکیل می دهند) ممکن است دارای خواص محافظتی و ترمیم کننده برای کبد شما باشد. در صورتی که مطمئن نیستید که آیا این مکمل ها برای شما مفید خواهد بود، از داروساز یا پزشک خود بپرسید.

پیشگیری بهترین داروست. دنبال یک شیوه زندگی سالم باشید ، همچنین  واکسیناسیون به موقع را برای جلوگیری از بیماری های خاص انجام دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا