سلامتی

تورم پا نشانه چه بیماری و نارسایی در بدن است ؛ بررسی دلایل و علت های ایجاد ورم پا

آیا یک یا دو پای شما دچار تورم شده است، راه رفتن برای شما مشکل است. حتی ممکن است راه رفتن بسیار دردناک داشته باشید. همیشه نمی توان براحتی تشخیص داد که علت تورم پا از چیست. اما از روی این نشانه  وضعیت سلامتی شخص را میتوان تشخیص داد.

انواع تورم پا و دلایل این تورم

۱- تورم edema

تورم edema زمانی اتفاق می افتد که بدن شما میزان زیادی آب را در خود نگه دارد. در این نوع تورم پا، هم پاهای شما متورم میشود هم دست و هم صورت. این حالت معمولا بعد از یک سفر طولانی در ماشین یا اتوبوس به وجود می اید. تورم edema به خصوص در پرواز طولانی  با هواپیما یا به علت ساعت ها ایستادن بدون استراحت ایجاد می شود. همچنین در خانم ها در حدود زمان دوره قاعدگی یا ماهانه آنها دچار تورم edema میشوند.

تورم edema به خودی خود با گذشت چند روز برطرف میشود. اما چنانچه این تورم به جا بماند دیگر تورم edema نیست بلکه نشانه ایست از مشکلات سلامتی از جمله سطح پایین پروتیین ، مشکلات قلبی و عروق قلب ، بیماری های کلیوی و کبدی.

۲- در رفتن، شکستگی،  پیچ خوردن و کشیدگی تاندون ها و ربات پا

اگر هنگام راه رفتن اشتباه قدم بردارید پای شما بلغزد یا بپیچد یا با جایی برخورد کند و سپس دچار تورم پا شوید. این تورم بیشتر نشانه شکستگی یا پیچ خوردن و در نتیجه کشیدگی ربات پا است که با عکس Xray مشخص میشود. برای در من پا را به مدت مشخصی تا بهبود شخص گچ میگیرند یا اتل بندی میکنند یا در حالت خفیف تر با نوار کش مخصوص  بانداژ می کنند.

در این وضعیت پا بسیار دردناک است و شما نمیتوانید روی ان راه بروید. شخص میتواند از چوب های زیر بغل استفاده کند. در دوره بهبودی نباید وزن بدن را روی پای مصدوم انداخت.

۳- دوران حاملگی

در دوره حاملگی تورم پا یک مورد بسیار طبیعی است. در دوره بارداری بدن مادر آب بسیار زیادی را در بدن ذخیره میکند و چنانچه مادر در تو روز زیاد ایستاده باشد پاها ورم میکنند. این تورم نشانه مشکلی برای مادر و فرزند نیست.

۴- Preeclampsia

در این حالت تورم پا همراه با یک یا همه علایمی مانند سر درد، حالت تهوع،  مشکل تنفس و درد در ناحیه شکم است. این تورم از بیست هفته پس از حاملگی اتفاق می افتد که موجب افزایش فشار خون آسیب به کلیه و کبد میشود. چنانچه این حالت سریعا درمان نشود به کبد و کلیه آسیب میرسد.

۵- Lymphedema لنفدوم

هنگامی که یک یا چند غده لنفاوی – غدد که بخشی اثز سیستم ایمنی بدن ما هستند – آسیب ببینند یا به دلیل درمان سرطان در آورده شوند. در ین حالت بدن مقدار یادی مایعات از دست میدهد که ین مایعات در نواحی بازو، رانها و پاها جمع میشود. برای درمان قسمت متورم بدن را با پوشش مخصوص می پوشانند و تحت فشار زیاد مایعات جمع شده از ان ناحیه بدن خارج میشوند. همچنین برای درمان این تورم میتوان از ماساژ یا جوراب های کشی مخصوص استفاده کرد.

۶- واریس

تورم پا در اثر ابتلا به واریس هم ایجاد میشود.  این بیماری در اثر زیاد ایستادن در ساعات طولانی ایجاد میشود. در این حالت خون به درستی به سمت بالا و قلب حرکت  نمی کند . در نتیجه مایعات بدن در پا ها جمع میشوند پا ها دچار تورم میشوند.

۷- نارسایی قلبی

زمانی که قلب به خوبی پمپاژ نمی کند، خون به خوبی  در مسیر های  درست جاری نمی شود. در اثر پمپاژ ضعیف خون به سمت پایین و پاها حرکت می کند و موجب تورم پا میشود.  در چنین شرایطی شخص نمیتواند راحتی به صورت تخت و طاقباز بخوابد. در ین حالت قلب شروع  به تپش زدن سریع تر  میکند و ضربان قلب نا منظم میشود. شخص به سختی میتواند نفس خود را نگه دارد. اگر چنین نشانه هایی را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۸- بیماری کلیوی

کلیه ها ی ما سموم و مواد زائد خون را فیلتر میکنند. اگر کلیه ها بخوبی کار نکنند – که این بخاطر بیماری دیابت یا فشار خون بالا است- مقدار زیادی نمک-سدیم در خون ما باقی می مند. این مقدار نمک یا سدیم موجب میشود آب بیشتری در بدن بماند. بر اثر نیروی گرانش این آب اضافه در پاها  و مچ پا جمع میشود و موجب تورم در این نواحی میشود. که باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

۹- بیماری های کبدی

چنانچه شخص به بیماری هپاتیت- التهاب کبد-  داشته باشد یا در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی کرده باشد  کبد شخص باید برای خارج کردن سموم از بدن مرتبه خود را ترمیم کند. این موجب میشود که یاخته های زخمی جای یاخته های سالم کبد را بگیرند و کبد دیگر آنگونه که باید کار نمی کند. اگر چنین اتفاقی بیافتد میزان مایعات زیاد در ناحیه شکم رانها پاها جمع میشود نتیجتا در این نواحی تورم زیادی ایجاد میشود. که باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

درمان یا بهبود

  • برای کاهش تورم در کنار درمان بیماری هایی که شخص به آنها مبتلا شده است میتوان از روش های زیر استفاده کرد.
  • به اندازه کافی در روز استراحت کرد . به هنگام استراحت پاها را بالاتر از سر به دیوار تکیه داد تا مایعات و خون به سمت پایین سرازیر شوند.
  • جوراب های کشی مخصوص واریس پوشید
  • پاها را با پوشش مخصوص مکشی تحت فشار قرار داد
  • قسمت متورم پا را بانداژ کشی کرد.
  • قسمت متورم را در یخ کمپرس کرد.

 

منبع : webmd

وب سایت یک دکتر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا