دهان و دندان

چند روش ساده برای از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان که هالیتوز (Halitosis) نامیده می‌شود می‌تواند بسیار شرم آور باشد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث اضطراب شود. جای تعجب نیست که چرا محصولات فراوانی برای درمان بوی بد دهان طراحی شده اند اما بهتر است بدانید این محصولات فقط می‌توانند به صورت موقت بوی بد دهان را رفع کنند، زیرا مهم ترین گام برای درمان بوی بد دهان،  شناسایی علتِ آن می‌باشد و با توجه به علت بوی بد، اقدامات و درمان های متفاوتی وجود دارد.

دقت داشته باشید، در صورتی که عوامل ساده و ابتدایی باعث درمان بوی بد دهان نشوند، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است یک وضعیت جدی باعث بوی بد دهانتان شده باشد.

برخی از افراد با اینکه دهان آنها بوی بدی نمی‌دهد، احساس نگرانی دارند و مدام گمان می‌کنند که دهانشان بوی نامطبوعی دارد. در صورتی که برخی دیگر از افراد با اینکه دهانشان بوی بدی می‌دهد اما خودشان از این مسئله آگاه نیستند به همین دلیل گاهی اوقات تشخیص اینکه دهانتان بوی بد می‌دهد یا خیر دشوار است و پیشنهاد می‌شود از یکی از نزدیکانتان بخواهید تا او تایید کند که دهانتان بوی بدی میدهد یا خیر؟

علت بوی بد دهان چیست؟

بسیاری از عوامل وجود دارند که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند؛ از جمله:

ذرات غذایی جامانده در لابه لای دندان ها

ذرات غذایی جامانده در داخل یا اطراف دندان های شما می‌توانند باکتری ها را افزایش دهند و باعث به وجود آمدن بوی بد دهان شوند. همچنین مواد غذایی مانند پیاز، سیر و ادویه جات پس از هضم وارد جریان خون شده و به ریه ها منتقل می‌شوند که می توانند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و یا استفاده از محصولات تنباکو می‌توانند یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان باشند.

سیگار کشیدن

خشکی دهان

بزاق به پاکسازی دهان کمک می‌کند و ذرانی که باعث به وجود آمدن بوی بد دهان می‌شوند را حذف می‌کند. دهان خشک یا زرستومی باعث کاهش تولید بزاق می‌شود و معمولا در طول خواب اتفاق می افتد به همین دلیل تنفس صبحگاهی شما همراه با بوی بدی است.

برخی بیماری ها

برخی از بیماری ها نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند از جمله:

  • دیابت: دیابت باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت می‌شود(لثه ها در معرض خطر قرار می‌گیرند) که نتیجه آن بوی بد دهان است.
  • ایدز: مشکلات دهان مانند ضایعات مخاطی دردناک در افرادی که مبتلا به اچ ای وی هستند رایج می‌باشد.
  • آلزایمر: افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند بیشتر مشکلات مربوط به دهان و دندان را تجربه می‌کنند.

سایر شرایطی که ممکن است با بوی بد دهان ارتباط داشته باشند عبارتند از:

  • اختلال در فرایندهای متابولیکی
  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)
  • پوکی استخوان
  • اختلالات سیستم ایمنی

همچنین برخی از داروها می‌توانند باعث هالیتوز شوند، مانند داروهای ضد انعقاد، آنتی هیستامین، داروهای ضد درد، دیورتیک ها و داروهای ضد افسردگی میتوانند جریان بزاق را کاهش دهند.

علت ایجاد بوی بد دهان

درمان های خانگی جهت رفع بوی بد دهان

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی می‌باشد که می‌تواند به درمان بوی بد دهان یا هالیتوز کمک کند.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • یک لیوان آب سرد

سرکه سیب و آب را مخلوط کنید و از این ترکیب به عنوان دهان‌شویه استفاده نمایید. اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه این ترکیب در دهان شما بماند و در نهایت آن را بیرون ریخته و با آب ساده دهانتان را شست و شو دهید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید یکبار صبح و بار دیگر شب ها قبل از رفتن به رختخواب، تا به نتیجه برسید.

سرکه سیب

روغن نارگیل

روغن نارگیل به این دلیل که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است می‌تواند باکتری های موجود در دهان را از بین ببرد و به درمان بوی بد دهان کمک کند.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روغن نارگیل را به داخل دهان خود بمالید و اجازه دهید 5‌ تا 10دقیقه بماند و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. این روش را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

روغن نارگیل

چای سبز

اگر به جای استفاده از چای یا قهوه از چای سبز استفاده کنید می‌توانید تاثیر آن را بر درمان بوی بد دهان مشاهده کنید زیرا فیتوکمیکال های موجود در چای سبز به طور طبیعی ضد باکتری هستند که می‌توانند بوی بد دهان را رفع کنند.

مواد مورد نیاز

  • ۱ کیسه چای سبز
  • یک فنجان آبجوش
  • مقداری عسل

چند دقیقه کیسه های چای سبز را درون آبجوش قرار داده و سپس آن را بردارید و برای خوش طعم ساختن آن کمی عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. هر روز 1 تا 3 بار چای سبز بنوشید تا به نتیجه برسید.

چای سبز

جعفری

جعفری نه تنها باعث هضم آسان غذا می‌شود بلکه یک راه حل عالی برای درمان بوی بد دهان یا هالیتوز است. کلروفیل موجود در جعفری به عنوان یک ضد باکتری عمل می‌کند و می‌تواند به از بین بردن باکتری های ناشی از بوی دهان و گلو کمک کند.

استفاده از این روش بسیار آسان می‌باشد و فقط کافی است به طور مستقیم جعفری را در غذاهای خود استفاده کنید. به عنوان نمونه سعی کنید غذاهای خود را با جعفری تزئین کنید و یا اینکه همراه با غذا، جعفری بخورید. جعفری را تا زمانی که به نتیجه برسید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سبزی جعفری

آبلیمو

آبلیمو دارای خواص ضد باکتری میباشد که میتواند به درمان بوی بد دهان کمک کند.

  • ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری ماست ساده

ماست و آبلیمو را ترکیب کنید و بر روی دندان هایتان و دهانتان بمالید و اجازه دهید 5 تا 7 دقیقه بماند و در نهایت دهانتان را شست و شو دهید. از این گزینه زمانی که مورد نیاز است استفاده کنید.

آبلیمو

پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان

نکاتی در مورد استفاده از مسواک

  • زبان شما دارای باکتری است بنابراین مهم است که هنگام مسواک زدن، بر روی زبان نیز مسواک بزنید.
  • همیشه پس از مسواک زدن، آن را با آب بشویید و در محلی خشک و دور از باکتری و میکروب ها نگهداری کنید.
  • مسواک خود را از مسواک های دیگر جدا نگه دارید تا از آلودگی های متقابل جلوگیری شود.
  • هر سه تا چهار ماه مسواک خود را تعویض کنید و مسواکی نرم را جایگزین آن کنید.

دندان مصنوعی خود را تمیز کنید!

در صورتی که دندان مصنوعی دارید حداقل یکبار در روز آنها را تمیز کنید. (دندانپزشک می‌تواند بهترین موادپاک کننده برای تمیز نمودن دندان ها را به شما پیشنهاد دهد).

از خشکی دهان اجتناب کنید!

برای اینکه رطوبت دهان را حفظ کنید از مصرف دخانیات اجتناب نمایید و مقدار زیادی آب بنوشید. دقت داشته باشید قهوه یا الکل می‌توانند منجر به خشکی دهان شوند به همین دلیل بهترین گزینه برای حفظ رطوبت دهان، نوشیدن آب می‌باشد. همچنین شما می‌توانید برای تحریک بزاق دهان، آدامس بجوید.

به دندانپزشک مراجعه کنید!

پیشنهاد می‌شود به صورت منظم دوبار در سال , برای بررسی دندان هایتان به دنداپزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا