پوست و مو

چگونگی جلوگیری از انواع مختلف شوره سر

شوره سر به آرامی شروع می شود و به طور استراتژیک گسترش می یابد.

این وضعیت پوستی که به طور عمده با لایه های سفید رنگ شناخته می شود، همراه با نشانه هایی مانند التهاب و خارش سر است و اگرچه ناخوشایند است، خبر خوب این است که قابل درمان است. اما قبل از شروع هرگونه درمان، مهم این است که بدانید شوره سر شما از کدام نوع است.

انواع مختلف شوره سر

1. پوست خشک

شوره سر اغلب در افرادی که به طور کلی پوست خشک دارند توسعه می یابد. علت پوست خشک می تواند سرما ماه های زمستان یا شامپو مداوم مو باشد. افرادی که موهای فرفری دارند نیز از پوست سر خشک تر نسبت به سایر انواع موها رنج می برند.

علائم : احساس خشکی در پوست سر ، لکه های سفید از شوره سر در سر شما تجمع می یابد.

2. پوست چرب

Sebum روغن طبیعی است که توسط غدد سباسه تولید می شود تا مو و پوست شما را مرطوب کند. با این حال، گاهی اوقات بدن شما ممکن است شروع به تولید بیش از حد این ماده کند که تولید بیش از حد می تواند نتیجه بلوغ، بارداری، استرس یا شامپو نامنظم مو باشد.

علائم : تکه های زرد روی پوست سر،  شوره زرد بزرگ، خارش، موهای چرب.

3. قارچی

شوره سر قارچی ناشی از عفونت Malassezia globosa در پوست شما است. این عفونت قارچی زمانی که پوست سر شما بیش از حد چرب است و یا در اثر عدم تعادل pH به سرعت گسترش می یابد. همچنین بسیار مسری است و می تواند از طریق اقلام مانند شانه، حوله یا کلاه با یک فرد آلوده گسترش یابد. آنچه Malassezia انجام می دهد این است که اسید اولئیک تولید می کند که گردش سلول های پوست را افزایش می دهد و باعث ایجاد شوره سر می شود.

علائم :  شوره ای سفید یا زرد، خارش.

4. ناشی از محصولات

اگر فردی هستید که از محصولات متفاوت مو استفاده می کنید باید این کار را متوقف کنید. زیرا ساخت و ساز این محصولات می تواند با خراش و سلول های مرده پوست ترکیب شود و شوره سر را ایجاد کند. در واقع، این امر می تواند منجر به ریزش مو شود.

علائم : پوسته های بزرگ سفید یا زرد از شوره سر، سوزش، ریزش مو .

5. درماتیت سبوره

درماتیت سبوره یک بیماری پوستی مزمن التهابی است که می تواند در قسمت هایی از بدن شما  شامل پوست، گردن، پشت گوش، صورت و ابرو شما ایجاد شود. مطالعات نشان می دهد که این امر معمولا توسط یک واکنش التهابی به مخمر ایجاد می شود که به طور طبیعی بر روی سطح پوست شما یافت می شود. استرس و تغییرات هورمونی می تواند درماتیت سبورئیک را ایجاد کند.

علائم : پوسته های شوره ای سفید یا زرد، چربی، قرمزی، سوزش سر.

6. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به پوست سالم حمله می کند. این منجر به تولید سریع سلول های پوستی جدید می شود تا پوست مرده قدیمی قادر به پوسته پوسته شدن باشد. نتایج حاصل از تشکیل پلاک های جلا و ضخیم نقره ای رنگی روی پوست، گردن، زانو و پشت شماست.

علائم : پوسته شفاف ضخیم، قرمزی خفیف پوست.

راهنمایی برای جلوگیری از شوره سر

شامپوهای ضد شوره وجود دارد که می توانید آنها را به طور دائم برای از بین بردن شوره استفاده کنید. همه چیزهایی که لازم دارید انجام دهید این است که یکی از مواد زیر را برای درمان انتخاب کنید:

  • کتوکونازول
  • اسید سالیسیلیک
  • سولفید سلنیوم
  • قطران زغال سنگ
  • روی پیریتیون

مواد مغذی حیاتی برای جلوگیری از شوره سر

  1. روی، ویتامین B و چربی.
  2. از رفتن به سراغ درمان های شیمیایی مو و رنگ مو خودداری کنید.
  3. مو را با شامپو بدون سولفات به طور مرتب بشویید.
  4. از ریزش مو بر روی پوست صورت خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا