درمان بیماری هاروانشناسی

اختلال شخصیت پارانوئید | اختلال شخصیت پارانوئید چگونه درمان میشود؟

اختلال شخصیت پارانوئید یا PPD یک اختلال شخصیتی میباشد که موجب بی اعتمادی ناخواسته , سوءظن و مشکوک شدن به دیگران بدون هیچ دلیلی میشود. این اختلال اغلب در دوران کودکی و یا نوجوانی آغاز میشود و به نظر میرسد بیشتر در مردان رواج دارد.

 

اختلال شخصیت پارانوئید

 

علت اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

دلیل دقیق اختلال شخصیت پارانوئید شناخته شده نیست , اما احتمالا ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و روانی در این اختلال وجود دارد. همچنین اعتقاد بر این است که تجربیات دوران کودکی از جمله آسیب های فیزیکی و عاطفی در توسعه PPD موثر هستند.

 

 

علائم اختلال  پارانوئید چیست؟

علائم اختلال شخصیت پارانوئید , ممکن است از خفیف تا شدید باشند اما به طور کلی فردی که مبتلا به اختلال پارانوئید است دارای علائم زیر میباشد:

افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید , همیشه در معرض احساس گناه هستند و گمان میکنند دیگران دائما در حال آسیب رساندن و یا نابود کردن آنها هستند.

این افراد هیچ گونه وفاداری , تعهد و اعتمادی به دیگران ندارند به این دلیل که گمان میکنند دیگران از آنها سوء استفاده میکنند و میخواهند آنها را فریب دهند.
همچنین این افراد گمان میکنند که دیگران دائما پشت سر آنها حرف میزنند.

 

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه تشخیص داده میشود؟

اختلال پارانوئید مانند هر اختلال دیگری توسط یک متخصص بهداشت روانی آموزش دیده مانند یک روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده میشود.همچنین تشخیص این بیماری دشوار است زیرا فرد مبتلا به پارانوئید از ترس اینکه مبادا پزشک به او آسیب برساند به پزشک مراجعه نمی کند.

اختلال شخصیت پارانوئید

 

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه درمان میشود؟

افراد مبتلا به اختلال پارانوئید اغلب به دنبال درمان خود نیستند زیرا قبول ندارند که دچار اختلال شده اند. درمان با توجه به شدت اختلال پارانوئید متفاوت است .

درمان اختلال شخصیت پارانوئید معمولا شامل روان درمانی طولانی مدت با یک درمانگر است. داروها به طور کلی برای درمان PPD مورد استفاده قرار نمی گیرند , با این حال داروهایی مانند داروهای ضد اضطراب , داروهای ضدافسردگی یا ضد روانپریشی ممکن است در صورتی که علائم در فرد شدید باشد گاهی تجویز شوند. همچنین هنگامی که شدت این اختلال زیاد باشد فرد مجبور به بستری در بیمارستان میشود.

درمان میتواند به فرد کمک کند تا علائم این اختلال کاهش پیدا کنند و فرد زندگی شادتر و کارآمدتری داشته باشد.‌

 

 

منبع:
betterhealth.vic.gov.au

psychcentral.com

my.clevelandclinic.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا