درمان بیماری ها

روش های ساده برای درمان یبوست

برخی افراد تمایل دارند برای درمان یبوست از داروها استفاده کنند اما بهتر است بدانید داروها میتوانند اثرات جانبی بر بدن داشته باشند به همین دلیل بهتر است ابتدا از درمان طبیعی برای جلوگیری و درمان یبوست کمک بگیرید.

یبوست زمانی اتفاق می افتد که روده دچار مشکل شود و فاصله طبیعی بین دفعات دفع مدفوع به میزان قابل توجهی افزایش یابد.‌ اکثر افراد در بعضی از مواقع زندگی خود، یبوست را تجربه می کنند و تخمین زده می شود که بیش از 63 میلیون نفر در سراسر جهان به طور منظم از یبوست رنج می برند. هر چند یبوست در هر گروه سنی دیده می شود اما زنان مسن بیشتر یبوست را تجربه میکنند.

علل ایجاد یبوست

مصرف کم فیبر

فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی میشود و به جلوگیری و درمان یبوست کمک میکند. به همین دلیل افرادی که رژیم غذایی حاوی فیبر ندارند بیشتر به یبوست مبتلا میشوند.

مصرف کم مایعات

حتی اگر شما رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید کافی نیست زیرا علاوه بر فیبر , باید مایعات زیادی بنوشید به این دلیل که فیبر برای درمان یبوست به مایعات نیاز دارد.

مصرف برخی داروها

داروهای گوناگونی که برای درمان مسائل مربوط به سلامتی مورد استفاده قرار میگیرند میتوانند منجر به یبوست شوند. آنتی هیستامین ها , داروهای ضدافسردگی , داروهای ضد درد (کدئین)، آنتی اسیدها و مکمل های آهن باعث ایجاد یبوست میشوند.

بارداری و زایمان

آهن اضافی که زنان باردار مصرف میکنند به یبوست می انجامد و اغلب در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد اما اگر ادامه یابد نیازمند کمک های پزشکی است.

سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یک اختلال رایج است که بر عملکرد روده ها تاثیر میگذارد و عمدتا باعث ایجاد التهاب، نفخ، اسهال و یا یبوست میشود. IBS را میتوان با تغییر رژیم غذایی، شیوه زندگی و کنترل استرس، مدیریت کرد و مشاوره نیز مفید میباشد.

فقدان فعالیت فیزیکی

اگر کمبود فعالیت بدنی داشته باشید روند متابولیسم کند میشود و می تواند باعث یبوست و سایر مشکلات سلامتی شود به همین دلیل پیشنهاد میشود دقایقی از روز را به ورزش کردن اختصاص دهید.

خوردن شکلات

همه ی ما شکلات را دوست داریم اما باید بدانیم برخی از خوراکی های خوشمزه باعث ایجاد یبوست می شوند شکلات یکی از این خوراکی ها می باشد. ارتباط بین شکلات و یبوست هنوز تحت تحقیق است اما گفته شده است که چربی موجود در شکلات باعث کاهش روند هضم می شود و به یبوست می انجامد.

افسردگی و استرس

افسردگی و استرس ذهنی به طور مستقیم با یبوست مرتبط هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از یبوست، تکنیک های رسیدن به آرامش و مدیریت استرس را فرا گیرید.

درمان یبوست با استفاده از روش های طبیعی

کنجد

ترکیبات چرب دانه های کنجد به مرطوب شدن روده ها کمک میکنند. شما میتوانید دانه های کنجد را به غلات و یا سالاد بیفزایید و سپس نوش جان کنید.

چای نعناع یا زنجبیل

چای نعناع و زنجبیل هر دو داروهای خانگی ثابت شده برای درمان یبوست هستند و به کاهش بسیاری از مشکلات گوارشی کمک میکنند. نعناع دارای مونولول است که اثر ضد اسپاسم دارد و عضلات دستگاه گوارش را شل میکند و زنجبیل یک گیاه گرم کننده است که باعث ایجاد گرمای بیشتر درون بدن میشود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل شامل مقادیر زیادی از اسیدهای چرب میباشد که به درمان یبوست کمک میکند. شما میتوانید نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل را صبح و نصف قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را شب بخورید. شما از این روش فقط به مدت کمتر از یک هفته میتوانید استفاده کنید اما دقت داشته باشید که در مصرف روغن نارگیل بیش از 4 قاشق تجاوز نشود زیرا باعث ایجاد نشانه های اسهال میشود.

آب لیمو

اسیدسیتریک موجود در آبلیمو به عنوان یک محرک برای سیستم گوارش شما عمل میکند و میتواند سموم بدن را از بین ببرد و باعث درمان یبوست شود. در صورتی که مبتلا به یبوست هستید هر روز صبح آب یک عدد لیمو تازه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست بنوشید.

کشمش

کشمش غنی از فیبر میباشد و اثر ملین دارد. علاوه بر کشمش , گیلاس و زردآلو نیز غنی از فیبر هستند و میتوانند به درمان یبوست کمک کنند. شما میتوانید در کنار این میوه ها ماست هم مصرف کنید تا از مزایای پروبیوتیک بهره مند شوید و سریع تر یبوست شما درمان شود.

روغن کرچک

روغن کرچک به این دلیل که ملین میباشد سالهاست که برای درمان یبوست مورد استفاده قرار گرفته است به همین دلیل توصیه میشود در صورتی که مبتلا به یبوست هستید از روغن کرچک کمک بگیرید. تمام کاری که باید انجام دهید این میباشد که هر روز صبح با معده خالی یک قاشق غذاخوری روغن کرچک بخورید. اگر خوردن روغن کرچک به تنهایی برای شما دشوار است میتوانید آن را با یک لیوان شیرگرم مخلوط کنید و نوش جان کنید. اما دقت داشته باشید که از این روش بیشتر از 7 روز استفاده نکنید و در صورتی که تمایل به ادامه ی استفاده از این روش داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.

ورزش منظم

فعالیت فیزیکی منظم به این علت که میتواند باعث کاهش استرس شود در درمان یبوست موثر است. زیرا استرس یکی از علل اصلی یبوست محسوب میشود.

منیزیم و ویتامینC

بسیاری از افرادی که مبتلا به یبوست هستند کمبود منیزیم دارند. مکمل سیترات منیزیم میتواند به عنوان یک ملین طبیعی برای درمان یبوست به شما کمک کند اما دقت داشته باشید در صورت استفاده از هر نوع مکمل علاوه بر مشورت با پزشک , ابتدا به میزان کم مصرف کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید در صورتی که یبوست شما درمان نشد میتوانید از مکمل ویتامینC نیز استفاده کنید.

بهتر است بدانید که ترکیبات منیزیم میتوانند باعث کم آبی بدن شوند. اطمینان حاصل کنید بعد از مصرف آن , مقدار زیادی آب مینوشید. همچنین برخی از افراد با مصرف سیترات منیزیم دچار اسهال میشوند. به همین دلیل اگر سیستم گوارش حساس دارید لطفا قبل از استفاده از این درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

روغن زیتون

روغن های طبیعی یک درمان عالی برای یبوست محسوب میشوند زیرا میتوانند به نرم شدن مدفوع کمک کنند. در صورتی که تصمیم به استفاده از این روش گرفتید کافی است 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با معده خالی صبح ها بخورید. همچنین شما میتوانید علاوه بر اینکه با معده خالی روغن زیتون میخورید آن را به سالاد خود بیفزایید.

فیبر

داشتن رژیم غذایی متنوع که حاوی فیبر زیاد باشد علاوه بر اینکه آب بدن را حفظ میکند به نرم شدن مدفوع کمک میکند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که روزانه حداقل دو فنجان غذاهای غنی از فیبر بخورید. چند نمونه از این غذاها عبارتند از: غلات کامل , برنج قهوه ای , زردآلو و آجیل.

و در آخر باید بگوییم بعضی مواد غذایی منجر به یبوست میشوند و بهتر است مصرف اینگونه مواد غذایی را اگر مبتلا به یبوست هستید به حداقل برسانید. این مواد غذایی عبارتند از: موز , خرمالو ,گوشت قرمز , لبنیات , غذاهای سرخ شده ,مواد غذایی منجمد شده و شکلات. مصرف الکل نیز باعث یبوست میشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا