درمان بیماری هاسلامتی

درد رماتیسم مفصلی ؛ علل ایجاد، روش های درمان و راهکارهای پیشگیری

رماتیسم مفصلی می تواند به شدت روی عضلات تاثیر بگذارد. درد رماتیسم عضلانی یکی از عوارضی است که بدن با آن در شرایط خاص مواجه می شود. در این مطلب به علل ایجاد، روش های درمان و راهکارهای پیشگیری از آن می پردازیم.

دلیل اصلی به وجود آمدن رماتیسم مفصلی، اختلال در پوشینه مفصلی است. این ماده به دور مفاصل پیچیده شده و ممکن است ملتهب شود. برای کاهش درد رماتیسم مفصلی اولین هدف کاستن از شدت التهاب است. التهاب ممکن است دردی تیز و کوتاه‌مدت یا دردی بلندمدت‌ و گنگ ایجاد کند. دلیل دیگر برای بروز درد مزمن در مبتلایان به رماتیسم مفصلی فرسایش شدید مفاصل است که طی زمان ایجاد می‌شود.

برای کنترل درد لازم است چند روش از استراتژی‌های زیر را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما نتیجه‌ی بهتری در پی دارد:

رابطه موجود بین ذهن و بدن

ایجاد یک دید مثبت و دوری از انرژی های منفی و عدم ایجاد افسردگی کاملا با فیزیک بدنی در ارتباط است. در رماتیسم مفصلی ، افسردگی می‌تواند کنار آمدن با این بیماری را سخت‌تر ‌کند و از جانب دیگر باعث تشدید نشانه‌های آن شود. نکته‌ی مثبت اینجاست که رماتیسم و افسردگی هر دو قابل درمان هستند. شما باید بیاموزید چگونه عادت‌های زندگی سلامت را در زندگی‌تان برقرار کنید تا بتوانید علائم رماتیسم مفصلی و افسردگی را مدیریت کنید.

آنتی بیوتیک ها

تمام استراتژی‌های کنترل درد در رماتیسم مفصلی بعد از کنترل التهاب قرار می‌گیرند. اولین گزینه در بین روش‌های کاهش درد، داروهای ضد رماتیسمی کنترل التهاب (DMARDs) است. برای کنترل التهاب در رماتیسم باید با پزشک خودتان در ارتباط باشید. متوتروکسات (methotrexate) بیشترین داروی استفاده شده برای درمان رماتیسم مفصلی است. ممکن است در مواقع عود بیماری از استروئیدها نیز استفاده شود. اگر بیماری با شدت ادامه پیدا کند پزشک از داروهای سه‌گانه برای شما استفاده خواهد کرد، داروهایی که جدیدتر و گران‌تر هستند، اما مؤثرند.

استفاده از مسکن و ضد درد

بهترین داروها برای درد حاد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند که با نام اختصاری NSAIDs شناخته می‌شوند. داروهای قوی‌تری که داروهای شبه‌افیونی نامیده می‌شوند، ممکن است برای درد غیرقابل تحمل تجویز شوند، اما بهتر است تا حد ممکن از آنها استفاده نشود. این داروها باید با احتیاط مصرف شوند زیرا بدن به مرور به آنها عادت می‌کند و احتمال سوءمصرف را در افراد بالا می‌برد.

چگونه بدون دارو رماتیسم را درمان کنیم

درمان هایی که بدون دارو انجام می شوند، شامل درمان های فیزیکی خواهند بود. به طور مثال ورزش درمانی بسیار می تواند در بهبود رماتیسم موثر باشد.با دریافت درمان مناسب ممکن است بهبود پیدا کنید، یا اینکه تمام یا بخش زیادی از نشانه‌های بیماری‌تان از بین برود. رعایت توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید. به اندازه‌ی کافی بخوابید، غذای مناسب بخورید، به طور منظم ورزش کنید و روابط حمایتی خود را با دیگران ادامه دهید.

 استراحت کنید

بیشتر بخوابید، بهتر بخوابید و برای خواب بهتر به نکات زیر توجه کنید:

  • برای بیدار شدن و به تخت‌خواب رفتن زمان ثابت و معینی در نظر بگیرید و حتی در روزهای تعطیل آن را رعایت کنید.
  • در اتاقی خنک، تاریک و ساکت بخوابید.
  • از خوردن و نوشیدن بعد از ساعت ۷ شب خودداری کنید، به خصوص نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا الکلی
  • از تلویزیون، کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی در تخت‌خواب و یا نزدیک به زمان خواب استفاده نکنید

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل خوراکی‌های بی‌خطر، کلید تندرستی است. رژیم متعادل می‌تواند در نگهداری وزن مطلوب، حمایت از سیستم ایمنی بدن و بهبود خلق به شما کمک کند. چنین رژیمی شامل انواع مختلف میوه، سبزیجات، دانه‌های کامل و پروتئین بدون چربی می‌شود. از یک طرف ماهی، مرغ و سبزیجات کمک می‌کنند ماهیچه‌های قوی‌ای داشته باشید؛ از طرف دیگر میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های کامل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که به بدن شما کمک می‌کنند بهترین عملکرد خود را حفظ کند.

گرچه برخی رژیم‌های غذایی نزد عموم به عنوان خوراکی‌های کاهش‌دهنده‌ی علائم رماتیسم معروف شده‌اند، دانش پزشکی آنها را تائید نکرده است. هیچ مدرکی وجود ندارد که رژیم به خصوصی برای کاهش درد رماتیسم وجود دارد. اما برخی شواهد نشان می‌دهند استفاده از اسید چرب امگا۳ می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، که این خود در کاهش درد مؤثر است. امگا۳ را می‌توان در ماهی‌های آب‌های سرد و داروهای مکمل روغن ماهی یافت.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد افرادی که به تازگی تشخیص رماتیسم مفصلی را گرفته بودند در صورت مصرف دُز بالایی از مکمل‌های روغن ماهی (نسبت به آنها که دُز پایین این روغن را مصرف می‌کردند) پاسخ بهتری به داروهای مختص کاهش التهاب (DMARD) می‌دادند.

کم کردن وزن و نگه داشتن در محدوده طبیعی

نگهداری وزن در محدوده‌ی طبیعی (شاخص توده‌ی بدنی بین ۱۹ تا ۲۵) می‌تواند به مدیریت بهتر درد رماتیسم مفصلی منجر شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان می‌دهد داشتن اضافه وزن میزان داروی مورد نیاز فرد را برای کنترل درد افزایش داده و احتمال تسکین علائم را در او کاهش می‌دهد.

ماساژ

ماساژ گرفتن (چه آن را از ماساژتراپیست دریافت کنید چه ماساژی که خودتان به خودتان می‌دهید) می‌تواند درمان مکمل آرام‌بخشی برای درد رماتیسم مفصلی باشد. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد که طی آن به مدت چهار هفته، هفته‌ای یک بار، به ۴۲ فرد مبتلا به رماتیسم مفصلی در ناحیه بازو، توسط ماساژتراپیست ماساژ ملایم یا متوسط داده شد. همچنین، به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد تا خودشان ماساژ را در منزل انجام دهند. پس از گذشت یک ماه، گروهی که ماساژ متوسط را دریافت کرده بودند درد کمتر و دامنه‌ی حرکتی بیشتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند.

 

طب سوزنی

اعتقاد بر این است که در این درمانِ شرقیِ قدیمی از طریق سوزن‌هایی که به پایانه‌های عصبی نزدیک می‌شود ترشح مسکن‌های طبیعی بدن تحریک می‌شود. برخی مطالعات از مفید بودن طب سوزنی برای تسکین درد مزمن حکایت دارد، اما شواهد چندانی برای مفید بودن آن در رماتیسم مفصلی پیدا نشده است. با این حال طب سوزنی می‌تواند برای برخی بیماران تسکینی موقتی فراهم کند.

تحریک الکتریکی اعصاب به صورت زیرپوستی

تحریک الکتریکی اعصاب به صورت زیرپوستی (Transcutaneous electrical nerve stimulation) یا (TENS) نوعی درمان با استفاده از جریان کم‌ولتاژ الکتریکی است که اعصاب بدن را تحریک کرده و در مسیر‌های درد اختلال ایجاد می‌کند. تحریک الکتریکی اعصاب به صورت زیرپوستی خط اول درمان رماتیسم مفصلی نیست و معمولا از آن برای درمان دردهای سرسخت و مزمن استفاده می‌شود. اگر مایلید این درمان را امتحان کنید با پزشک خود در این‌ باره مشورت کنید.

منبع: everydayHealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا