سلامتی

همه چیز درباره ی خستگی

خستگی چیست؟ چرا خیلی خسته هستم؟ چه کار در مورد آن می توانم انجام دهم؟

خستگی یک مشکل رایج و متداول است که در آن فرد از نظر جسمی و ذهنی دچار خستگی و ضعف است. خستگی فیزیکی و ذهنی دو مقوله جدا هستند ، اما معمولا با یکدیگر اتفاق می افتند. نوع فیزیکی آن دراز مدت منجر به خستگی روحی و ذهنی نیز می شود.
بر طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از هر ۳ امریکایی ۱ نفر خواب کافی ندارند. انستیتو ملی قلب، ریه و خون(NHLBI) اعلام کرده است که برای افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند روزانه خوابیدن ۷ تا ۸ ساعت پیشنهاد می شود.
کمبود خواب می تواند منجر به افزایش خطر در برخی از شرایط پزشکی شود. خستگی می تواند مانع از انجام فعالیت های روزانه‌ی فرد شود. در واقع آن می تواند باعث شود که فرد صبح با خستگی از رختخواب بلند شود و در بعضی مواقع منجر به کاهش ایمنی و افزایش خطر آفرینی می شود ، مثلا موقع رانندگی در جاده ها ….

حقایقی در مورد خستگی:
• می‌تواند ناشی از سلامت ضعیف باشد یا خود منجر به مشکلات سلامتی بشود.
• از علل آن می توان به عفونت، بیماری مزمن، استرس و ….اشاره کرد.
• بیماری هایی مانند دیابت -که باعث آن می شوند- اگر تشخیص داده شود و درمان شود ، خستگی ناشی از آن از بین می رود.
• رژیم سالم و ورزش می تواند باعث کاهش آن در افراد بشود.

در ادامه به بررسی انواع خستگی و دلایل آن می پردازیم:
نوع فیزیکی که در این نوع فرد به سختی می تواند کارهایی را انجام دهد که به طور معمول انجام می دهد. از قبیل بالا رفتن از پله ها و ...که این نوع شامل ضعف عضلانی نیز هست. نوع ذهنی در این نوع خستگی تمرکز روی چیزها و موضوعات، سخت است و فرد ممکن است احساس خواب آلودگی داشته باشد و آگاهی و هوشیاری کمتری داشته باشد.
خواب آلودگی معمولا زمانی اتفاق می افتد که خواب و استراحت افراد کیفیت خوبی ندارد و یا زمانی که انگیزه‌ی کمی برای انجام امور وجود دارد. این حالت می تواند نشانه‌ای از وضعیت پزشکی فرد باشد، ولی به طور معمول کوتاه مدت است و با یک خواب شبانه‌ی خوب حل می شود.
خستگی های مزمن معمولا به یک علت پزشکی مرتبط است. خواب آلودگی و خستگی مزمن می تواند زمانی که فرد با وسیله نقلیه رانندگی می کند یا با ماشین آلات سنگین کار می کند تهدید کننده‌ی زندگی او باشد.

 

بررسی علل خستگی:

۱- مسائل بهداشت روانی
در این مواقع خستگی می تواند ناشی از استرس، غم و اندوه، سوء مصرف مواد، سوء مصرف الکل، اضطراب، خستگی و جدایی یا طلاق باشد که می تواند با افسردگی بالینی به دلیل مشکلات مرتبط آن مانند بی خوابی رخ دهد.
۲- کارکرد غدد درون ریز و متابولیک بدن
شرایطی مانند بیماری های کلیوی، دیابت، کم کاری تیروئید، کم خونی ، بیماری کلیوی و بیماری های کبد می تواند منجر به ایجاد این موضوع شود.
۳- مواد مخدر و داروها
بعضی از داروهای ضد افسردگی، استروئیدها، آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها و داروهای ضد اضطراب می توانند موجب خواب آلودگی شوند.
۴- مشکلات قلب و ریه
آرتروز، آسم، بیماری های کبدی مزمن، مشکلات دریچه قلب، بیماری های قلبی –عروقی و نارسایی قلبی در میان سایر بیماری های قلبی از عواملی هستند که می توانند باعث آن شوند.
۵- مشکلات خواب
کارکردن تا دیروقت، تغییر شرایط کاری و بی خوابی می تواند به کمبود خواب و در نتیجه خستگی منجر شود.
۶- کمبود ویتامین ها
کمبود ویتامین، کمبود مواد معدنی و مصرف بیش از حد نوشابه های کافئین دار یا الکلی ممکن است باعث شود که به خواب رفتن دیرتر و سخت تر بشود مخصوصا اگر نزدیک ساعت خواب باشد.
۷- بیماری های مختلف و شرایط درمان آنها
سرطان، شیمی درمانی، پرتو درمانی، سندرم خستگی مزمن، چاقی، خونریزی های گسترده و سیستم ایمنی ضعیف می تواند باعث خستگی گردد. خستگی همچنین می تواند نشانه ای از عفونت باشد؛ برخی از این عفونت های عبارتند از: مالاریا، سل، آنفولانزا، هپاتیت و ….
۸- درد مزمن
بیماران مبتلا به دردهای مزمن حتی پس از خواب طولانی مدت اغلب خسته هستند. به خصوص اگر درد خواب آنها را مختل کند. ترکیبی از درد و عدم خواب می تواند باعث خستگی مداوم شود.
۹- اضافه وزن با کمبود وزن
۱۰- فعالیت بیش از حد یا فعالیت خیلی کم

راه کارهای غلبه بر خستگی مداوم:
خواب
– برای تمرین کردن یک خواب خوب بهتر است ساعت به خواب رفتن و بیدار شدن مرتب باشد
– دمای اتاق در سطح خوبی تنظیم شود، نه خیلی گرم ، نه خیلی سرد
– اتاق تاریک و آرام باشد
– از خوردن غذا ۲ ساعت قبل از خواب خودداری شود
– حمام گرم و گوش دادن به موسیقی آرام بخش می تواند کمک کننده باشد
عادات خوردن و نوشیدن
– خوردن روزانه سه وعده غذایی منظم ، هر روز در همان ساعت
– تنظیم وزن با کم کردن وزن یا خوردن بیشتر
– مصرف زیاد میوه و سبزیجات
– اعتدال در مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی
– داشتن یک رژیم متوسط و متعادل
فعالیت بدنی
فعالیت بدنی می تواند به کاهش خستگی کمک کند. با این حال، کسانی که از لحاظ جسمی فعال نیستند، باید ورزش را به درستی و به تدریج انجام دهند که برای این کار می توانند از یک پزشک کمک بگیرند.
ورزش منظم موجب بهتر شدن خواب و برای اکثر افراد می شود. بهتر است در طول روز ورزش کرد و قبل از خواب فعالیت سنگین نداشت که منجر به بدخوابی نشود.

منبع:  https://www.medicalnewstoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا