سلامتی

بررسی بیماری آسم و عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده ی آن

در این نوشتار به بررسی بیماری آسم و عواملی که سبب ابتلا و یا تشدید این بیماری می شوند ، می پردازیم . با ما همراه باشید .

بیماری آسم چیست؟

آسم بیماری است که مجرای تنفسی را که مسئول حمل و انتقال هوا به ریه های شما هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. به کسانی که این شرایط را به مدت طولانی و یا به دفعات زیاد تجربه می کنند مبتلا به بیماری آسم می باشند . دیواره های داخلی مجرای تنفسی این افراد ملتهب و متورم می باشد.این التهاب سبب حساسیت بیش از حد در برابر واکنش های آلرژیک می شود. هم چنین راه های تنفسی به سبب التهاب و تورم باریک می شوند و در نتیجه موجب عبور مقدار کمتری هوا به داخل ریه ها می شود.

علائم تنگی نفس

علائم تنگی نفس شامل خس خس (صدا صدای زنگ در حالی که نفس می کشید )، تنگی قفسه سینه، مشکلات تنفسی و سرفه می باشد .

افراد مبتلا به آسم اغلب این علائم را در طول شب و صبح زود تجربه می کنند.

 

علل ابتلا به بیماری آسم

اگر چه افراد سنین مختلف از این بیماری رنج می برند ، اغلب آغاز بیماری آن ها در دوران کودکی است.

آسم هر ساله حدود ۲۵۵۰۰۰ نفر را در سراسر جهان می کشد.

کودکان در معرض خطر

آسم شایع ترین بیماری مزمن در میان کودکان است – به ویژه کودکان دارای وزن کم هنگام تولد و کودکانی که در معرض دود دخانیات و تنباکو هستند. علائم آسم در کودکان معمولا در سن ۵ سالگی و با خس خس سینه و عفونت دستگاه های تنفسی نمایان می شود. آلرژی و حساسیت مثل حساسیت پوستی ( اگزما ) نیز می تواند یکی از عوامل تشدید کننده ی خطر ابتلا به آسم در کودکان باشد . هم چنین کودکانی که والدینشان مبتلا به این بیماری هستند مستعد ابتلا هستند . آمار ابتلای پسران نسبت به دختران در سنین کودکی بیشتر است اما در سنین بزرگسالی این نسبت برعکس می شود.

 

حساسیت و آلرژی

تقریبا تمام مبتلایان به بیماری آسم حساسیت دارند.

واکنش های آلرژیک در خون اغلب منجر به التهاب دستگاه تنفسی می شود که با آسم مرتبط است. منابع رایج آلرژی زا عبارتند از پروتئین حیوانی ، گرد گل و ریز گرد و غبار، سوسک ها و قارچ ها.

 

مصرف دخانیات

دود تنباکو با افزایش خطر ابتلا به آسم منجر به افزایش خطر مرگ ناشی از آسم، خس خس و تشدید عفونت های تنفسی می شود. علاوه بر آن خطر ابتلا به آسم کودکانی را که والدین آن ها سیگار می کشند و یا سایر افرادی که در معرض دود سیگاریان قرار دارند را تهدید می کند.

سیگار کشیدن نوجوانان نیز با افزایش خطر ابتلا به آسم همراه است.

بررسی بیماری آسم و عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده ی آن

عوامل محیطی

واکنش های آلرژیک و علائم آسم اغلب به علت آلودگی هوای داخل ساختمان و یا گازهای مضر شوینده ها و پاک کننده های خانگی و رنگ است. سایر عوامل داخلی محیطی مرتبط با آسم شامل اکسید نیتروژن تولید شده توسط اجاق گاز است. در حقیقت، افرادی که پخت و پز می کنند بیشتر احتمال دارد که نشانه هایی از قبیل خس خس هنگام تنفس، حملات آسم و تب یونجه در آن ها دیده شود. نشان داده شده است که برخی از افراد آلودگی، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، ازن، هوای سرد و رطوبت بالا، باعث آسم می شوند.

 

چاقی

داشتن اضافه وزن و چربی های انباشته شده در بدن یکی دیگر از عوامل تشدید کننده ی بیماری آسم به شمار می رود.

بررسی بیماری آسم و عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده ی آن

بارداری

به نظر می رسد که نحوه ی ورود شما به این دنیا نیز در ابتلا به آسم بی تاثیر نیست. نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می آیند ۲۰ درصد بیشتر از نوزادانی که طبیعی به دنیا می آیند به این بیماری مبتلا می شوند.

 

استرس

افرادی که تحت فشار روحی و استرس قرار دارند بیشتر به بیماری آسم مبتلا می شوند زیرا به عنوان مثال بیشتر به استعمال دخانیات روی می آورند. علاوه بر آن تحقیقات نشان داده است که استرس ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید.

ژن

یکی دیگر از عوامل بیماری آسم ژن فرد است زیرا میزان ایمنی بدن و دستگاه تنفسی را مشخص می کند .

منبع : medicalnewstoday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا