چشم

کشف بیماری ها از طریق تغییر در چشم ها

چشم تنها عضوی است که بدون نیاز به تجهیزات می توان درون بدن را با آن مشاهده کرد، با کمک این عضو بینایی می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص داد. دبورا هرمان، استادیار چشم پزشکی بالینی و پزشک معالج در موسسه چشم دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: چشمان شما با سیستم عصبی مرکزی بدن ارتباط نزدیکی دارد به طوری که هر اتفاقی که در بدن بیفتد، چشم ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: برخی علایم در چشم ها زنگ خطر ابتلا به بیماری های کشنده ای مانند سکته مغزی و گرفتگی عروق قلب هستند.  که با تشخیص آن ها می توان از آسیب های جبران ناپذیری جلوگیری کرد و از مرگ در امان ماند که علاوه بر این تیروئید، ام اس، ورم مفاصل و بسیاری بیماری های دیگر بر روی چشم تاثیرگذارند.

بیماری های قابل تشخیص از طریق معاینه چشم

تشخیص گرفتگی رگ قلب به کمک چشمانتان

کسی که کلسترول بالا داشته باشد، دید او حالت گذرا پیدا کرده و یک پرده یا سایه مدام در برابر چشمان رفت و آمد می کنند.

تشخیص سکته مغزی به کمک چشم

از دست دادن ناگهانی بینایی نشانه بروز سکته مغزی بوده یا زنگ خطری برای سکته مغزی در چند ساعت آینده است به طوری که از دست دادن بینایی ناشی از سکته مغزی به طور معمول در یکی از چشم ها اتفاق می افتد اما ممکن است این عارضه در هر دو چشم بروز کرده و حتی فرد کور شود.

معاینه چشم

تشخیص کلسترول بالا

کلسترول بالا عامل ایجاد پلاک در شریان کاروتید شده و این موضوع موجب ایجاد درد در چشم، حلقه خاکستری اطراف قرنیه یا مشکل تنظیم نور روشن شده، همچنین در برخی موارد رسوب کلسترول زرد رنگ بر روی پلک یا در گوشه و کنار کاسه چشم دیده می شود.

تشخیص بیماری گریوز

گریوز، یک بیماری خود ایمنی است که تیروئید عامل به وجود آوردن آن است، در این بیماری پلک ها جمع شده و چشم بزرگتر از حد معمول به نظر می آید و در کمتر از30 روز پس از تشخیص و درمان تیروئید چشمان شما پر انرژی و خیلی سالم به نظر میرسند.

بیماری ام اس

شروع ناگهانی دوبینی، تمرکز ضعیف، درد چشم یا تاری دید در صورتی که چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد نشانه ای برای مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس بوده و باید جدی گرفته شود و متخصص آن را بررسی کند.

فشار خون

فشار خون بالا وضعیتی است که با ایجاد خلل در جریان خون عروق، منجر به سکته یا حمله قلبی می شود. تغییرات در رگ های خونی در پشت شبکیه ی مانند نشتی یا خونریزی یا تغییرات ظاهری این عروق که ناشی از فشار خون مزمن یا تنگی عروق است در پشت شبکیه ی چشم کاملا قابل تشخیص است.

اگر عروق واقعا ضخیم شده باشند در شریان های آن ها خلل ایجاد می شود و همچنین ممکن است در این رگ ها تو رفتگی ایجاد شود. در این مواقع به جای رنگ قرمز عروق در چشم نقطه های مسی یا نقره ای به چشم می خورند.

معاینه چشم ها

شب کوری

اگر دیدن در نور کم برایتان سخت است، ممکن است نیاز به عینک داشته باشید و یا مشکل از آب مروارید، باشد. اما شب کوری در میان افراد جوان رایج نیست. در شرایط غیرمعمول شما ممکن است به اندازه ی کافی ویتامین A دریافت نکرده باشید که این در کشورهای فقیرتر نسبتا شایع است. این مشکل با مکمل یا یک رژیم غذایی با غذاهای سرشار از ویتامین A ،مانند سیب زمینی شیرین، جگر گوساله، اسفناج، هویج و کدو تنبل درمان میشود.

الهه رضوی

الهه رضوی هستم؛ دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. تحصیل در دانشگاه تهران باعث شد تا ضمن افزایش دانش و مهارت در حوزه پزشکی همزنا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی سابقه نگار مقالات علمی و عمومی داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و نگارش انجام می دهم. بیماری های چشم، زیبایی و سلامت عمومی مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا