لاغری و تناسب اندام

معرفی ۲ رژیم لاغری موثر در کاهش وزن

به نظر شما بهترین رژیم لاغری که هم بتواند شما را از گرسنگی رهایی بخشد و هم مواد مغذی بدن را تامین کند چیست؟ در این مطلب به گزینه‌های موجود رژیم لاغری و کاهش وزن در این زمینه می پردازیم.

تفاوت رژیم غذایی کم چرب با رژیم غذایی کم کربوهیدرات

یک مطالعه جزئی اما جامع درباره‌ی تفاوت رژیم غذایی کم چرب با رژیم غذایی کم کربوهیدرات صورت گرفته است. محققان دانشگاه استنفورد رژیم غذایی کم چرب و رژیم غذایی کم کربوهیدرات را با یکدیگر مقایسه کرده اند و اکنون پس از یک سال نتایج یافته های خود را منتشر کرده اند. نتایج این مطالعات برای افرادی که یک نتیجه قطعی می خواهند کمی دلسرد کننده است چراکه داده ها حاکی از آن است که نتایج رژیم غذایی فردی بیشتر از آنچه در گذشته تصور می شد به خود فرد بستگی دارد.

«کریستوفر گاردنر»، نویسنده اصلی این تحقیقات می گوید:” احتمالاً همه ی ما داستان مشابه دو دوستی که یک رژیم گرفته اند را شنیده ایم. یکی به خوبی جواب گرفت و دوست دیگر همان رژیم غذایی را دنبال کرد و هیچ نتیجه ای نگرفت. دلیل این امر این است که ما با یکدیگر بسیار متفاوت هستیم و ما به دنبال پاسخی برای این سوال گشتیم. شاید بهتر باشد به جای بهترین رژیم غذایی به دنبال بهترین رژیم غذایی برای افراد باشیم.”

محققان استنفورد در مطالعه جدید خود ۶۰۹ نفر را در طول یک سال زیر نظر گرفتند. شرکت کنندگان در این مطالعه به دو گروه تقسیم شدند و هریک از یک رژیم غذایی کنترل شده که رژیم کم چرب یا کم کربوهیدرات بود، استفاده کردند. یکی از اهداف اصلی این مطالعه این بود که چگونه عوامل فردی با کاهش وزن ارتباط دارند و به همین دلیل ژنوم تمامی شرکت کنندگان در ابتدای این مطالعه بررسی شد.

رژیم غذایی برای لاغری

نتایج تحقیقات چه بود ؟

پس از یک سال، نتایج به دست آمده از این مطالعه دلسرد کننده بود، محققان هیچ تفاوت معنا داری در کاهش وزن هر دو گروه رژیم غذایی مشاهده نکردند، گروه دارای رژیم غذایی کم چرب به طور متوسط ۵٫۳ کیلوگرم و گروه دارای رژیم غذایی کم کربوهیدرات به طور متوسط ۶ کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

علی رغم شباهت در برخی موارد، محققان متغیرهای فردی مختلفی را در کاهش وزن شرکت کنندگان مشاهده کردند و جالب آنکه هیچ یک از متغیرها با ژنوتیپ ها یا سطوح پایه انسولین فرد در ارتباط نبودند.

تعامل میان ژن ها و تغذیه در مطالعاتی به نام نوتریژنومیکس بررسی می شود. در حال حاضر چندین شرکت کیت های آزمایش DNA را به فروش می رسانند و ادعا می کنند که این کیت ها نشانگرهای ژنتیکی خاصی را شناسایی می کنند که می تواند نشان دهد فرد بهتر است از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده کند یا کم چرب. محققان دانشگاه استنفورد در این مطالعه سه متغیر ژنتیکی خاص را که معمولاً در مطالعات نوتریژنومیکس مورد استفاده قرار می گیرند و در متابولیسم چربی و کربوهیدرات دخیل هستند، بررسی کردند .

نتایج کاملاً مشهود بود. هیچ تفاوتی در تغییر وزن افرادی که از رژیم غذایی مناسب با ژنتیک خود استفاده می کردند و آن دسته که از رژیم غذایی ناسازگار با ژنتیک خود استفاده می کردند، وجود نداشت. جالب است که این نتایج مطالعه جزئی گاردنر و تیم استنفورد را که در سال ۲۰۱۰ کامل شد و حاکی از آن بود که رژیم غذایی متناسب با ژنتیک منجر به کاهش وزن بیشتر می شود، به چالش می کشد.

“بنابراین با توجه به این مطالعات بهتر است “کمتر غذابخوریم” یا “سالم غذا بخوریم”؟

رژیم غذایی ولومتریک

بهترین رژیم لاغری برای کاهش وزن

برای اکثر افرادی که رژیم می گیرند، کاهش وزن هدف اصلی است، اما کاهش وزن و حفظ وزن نهایی کاری آسان نیست. تحقیقات نشان می دهد حدود ۳۰-۳۵ درصد وزن از دست رفته در رژیم غذایی در طی یک سال دوباره باز می گردد. اما حفظ وزن کاهش یافته امکان پذیر است. فقط باید برنامه غذایی مناسبی پیدا کنید.

کارشناسان تاثیر ۴۰ رژیم غذایی محبوب را بر کاهش وزن کوتاه مدت و دراز مدت بررسی کردند. آنها معتقدند برخی افراد می خواهند به سرعت وزن کم کنند، در حالی که عده ای دیگر می خواهند در طول چند سال وزن کم کنند و وزن کاهش یافته برگشت نداشته باشد.

رژیم غذایی ویت واچرز (Weight Watchers)

کارشناسان سلامت Weight Watchers را به عنوان بهترین رژیم غذایی در کاهش وزن کوتاه مدت و بلند مدت رتبه بندی کردند. در کاهش وزن کوتاه مدت این رژیم نمره ۴ از ۵ و در کاهش وزن بلند مدت ربته ۳.۵ از ۵ را کسب کرد.

محققان معتقدند راهی برای جلوگیری از افزایش وزن با وجود رژیم غذایی با چربی بالا وجود ندارد.

رژیم غذایی حجمی یا ولومتریک (Volumetrics)

رژیم غذایی Volumetrics در جایگاه دوم بهترین رژیم غذایی کاهش وزن قرار گرفت؛ این رژیم نمره ۳.۸ از ۵ برای کاهش وزن کوتاه مدت و نمره ۳.۳ از ۵ برای کاهش وزن طولانی مدت را کسب کرد.

رژیم غذایی Volumetricics توسط باربارا رولز طراحی شده است؛ او استاد تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است. این رژیم غذایی بر استفاده از مواد غذایی با چگالی کم انرژی، مانند شیر، غلات و میوه ها و سبزیجات بدون نشاسته تمرکز دارد. همچنین غذاهای با تراکم انرژی بالا را نیز در رژیم غذایی محدود کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا